Αθηνά Δεμερτζή: Το σώμα αλλιώς

Διάρκεια Έκθεσης: 
11 Ιουν 2019 - 28 Ιουλ 2019

Στην έκθεση παρουσιάζονται 28 γλυπτά, πολλά σχέδια και χαρακτικά της Αθηνάς Δεμερτζή. Με απόλυτη αίσθηση της έκφρασης στον χώρο χρησιμοποιεί το ανθρώπινο σώμα ως κύριο θέμα της γλυπτικής της, προσπαθώντας μέσα από αυτό να μελετήσει έννοιες όπως το πέταγμα, ο πόνος, η χαρά κ.ά. Τα έργα της ξαφνιάζουν για τη σιγουριά στο πλάσιμο, την άρτια ισορροπία, την αίσθηση μέτρου στις πλαστικές αξίες, τη ροή των επιφανειών, την άνεση που έχει να αποδίδει την κίνηση, να αξιοποιεί το κενό, το αποσπασματικό στοιχείο, την αφαιρετικότητα. Εξαιρετική στην επεξεργασία της επιφάνειας του μαρμάρου αλλά και στη δημιουργία όγκων σε χαλκό, στις τολμηρές, περίοπτες, φυγόκεντρες φόρμες, η Δεμερτζή χρησιμοποιεί επίσης χρώμα, ύφασμα, άμμο, διάφορες πατίνες, στοιχεία που προσδίδουν συχνά και άλλες ποιότητες στο τελικό αποτέλεσμα. Τα έργα της κινούνται ανάμεσα στην αφαιρετική απόδοση του σώματος και στην πλήρη αφαίρεση, γεωμετρικές συνθέσεις με συμβολικά και κάποτε σουρεαλιστικά στοιχεία.

Ειδικότερα, αναζητά τρόπους νοηματοδότησης του γυναικείου σώματος, διερευνά τη θέση των γυναικών στο πεδίο της αναπαράστασης, λαμβάνοντας τη γυναικεία υποκειμενικότητα ως σύνθετο σχηματισμό. Αποκαλύπτει μια βιωματική διαδρομή, τη γυναικεία ύπαρξη σε διαφορετικές στιγμές της ψυχολογικής εξέλιξης και του κύκλου ζωής, την εφηβεία, τη μητρότητα, τη γήρανση (best before), τις χρονικότητες του ασυνείδητου. Συλλαμβάνει τη θηλυκότητα όχι ως πεδίο μετουσιώσεων και εξιδανικεύσεων, αλλά σύμφυτη με τα σημαίνοντα ή τους περιορισμούς του φύλου, της φυλής, της θέσης, των υλικών συνθηκών, τις «πληγές» των κοινωνικών διεργασιών, διάφορων «γενεαλογιών και γεωγραφιών». Η γλυπτική της Δεμερτζή συνειδητά προβάλλει τις απτικές αξίες της φόρμας, προκαλώντας τον θεατή να επικοινωνήσει άμεσα χωρίς ερμηνευτικά εμπόδια με το γλυπτό έργο.

«Προσπαθώ, μας λέει, τα έργα μου να βγάζουν μια αίσθηση ισορροπίας και ομορφιάς… Κάποια ίσως φαίνονται μισοτελειωμένα, με μέρη που λείπουν –είναι μια πρόσκληση-πρόκληση για τον θεατή να πλησιάσει το έργο και να χρησιμοποιήσει τη φαντασία του για να το ‘ολοκληρώσει’… Κάποια έργα φαίνεται να περιμένουν να χαϊδευτούν. Παρακαλώ, αν νιώσετε ότι θέλετε να χαϊδέψετε κάποιο έργο, είστε ελεύθεροι να το κάνετε».